DoxFlow
Halloween

Halloween voor ondernemers: za(k)ken vol snoep

Heerlijk hé? Nietsvermoedende mensen opjagen in een veel te duur pak, en pas huiswaarts keren als je zakken vol zitten. Nee, we hebben het niet over je dagelijkse routine als ondernemer. We hebben het over zowel het mooiste, als het lelijkste feestje op aarde: Halloween. Slechts voor kinderen, denk je? Wij vertellen je wat je als ondernemer kan leren van dit horrorfestijn.

Wat is Halloween precies?

Halloween staat voor Hallow-e’en. Wat een enorm platte verkapping is van All Hollows Eve. In Nederland wordt dit nog wel eens letterlijk vertaald naar Allerheiligenavond. Oorspronkelijk werd op de nacht van 31 oktober het Keltische Oud en Nieuw gevierd; de oogst was binnen geharkt en de volgende lag diep onder de grond te ontkiemen. Maar het volksfeest hield meer in.

De Kelten geloofden dat de boosaardige geesten van recent overledenen terug zouden komen om een levend lichaam te veroveren. Zij werden aangetrokken door voedsel dat voor de deuren werd gelegd. Om hen af te schrikken, droegen de mensen angstaanjagende maskers, waar zelfs de doden schijnbaar gillend voor wegzweefden. In modernere tijden was men minder bang voor geesten en evolueerde Halloween in het bekende ‘Trick or Treat’ snoepfestijn.

Koploper van deze moderne variant is Amerika waar sommige mensen hun versieringen zo serieus nemen dat omstanders zomaar de politie kunnen bellen vanwege het realistische aangezicht. Maar, wat moet je hier als ondernemer dan mee?

Dit kunnen ondernemers leren van Halloween

Klop op de deuren
Halloween is een feest van kansen, net als ondernemen. Je laat trots zien wie je bent, gaat langs de deuren en vraagt iedereen om een bijdrage aan jouw winst. Misschien loop je negen keer tegen een afwijzing aan, maar achter de tiende deur ligt jouw kans op succes. Anders gezegd: Als je de hoop opgeeft, nergens aanklopt en jezelf niet durft te laten zien aan de wereld, kom je nooit thuis met een zak vol snoep.

Laat je niet leiden door angst

Aanhakend bij het vorige punt zeggen wij: laat je niet leiden door angst. Halloween leert ons dat angst vaak iets is wat we zelf creëren. Als je van een negatieve gedachte die door je hoofd spookt het witte laken wegtrekt zie je geen ‘wegwezen hier!’, maar een ‘oh, dat viel reuze mee’. En zo zit het ook met je ondernemersideeën. Laat ze zien, horen, ga aan de slag! Of wil je je voelen zoals dat kind dat dacht dat mensen zijn kostuum stom zouden vinden, maar er zojuist een ander kind met precies dát kostuum alle aandacht (en zoetigheid) opeist?

Blijf de persoon achter het masker

Een dag jezelf voordoen als iemand anders is leuk, fantastisch zelfs. Maar jammer genoeg zien we het steeds vaker: ondernemers die ook na Halloween het masker ophouden. Het is niet per se hun schuld. In een tijd waarin likes je reputatie bepalen, is het eng om te laten zien wat onder het kostuum zit. Je kunt beter laten zien wat mensen leuk vinden. Toch roepen wij om authenticiteit. Het ondernemersleven is niet altijd ‘Instagrammable’, het is soms hard ploegen door de modder. Ben je zwak als je dat laat zien? Integendeel, je bent oersterk! Bovendien leer je mensen hoe het leven echt is, in plaats van ideaalplaatjes te schetsen waar toch niemand aan kan voldoen.

Details doen ’t ‘m!

Een slecht afgewerkte naad of een detail van je kostuum die je als minder belangrijk zag, omdat het niet zo in het oog springt. Minimale verwaarlozing is het verschil tussen pure horror en ‘een leuke poging’. Zo zien wij soms te veel schrikbarende beelden wanneer we naar het onderhoud van bedrijven hun printbehoeften kijken. Een nietszeggend detail? Of juist een verborgen maar doorslaggevende factor? Wij zijn ervan overtuigd dat het dat laatste is.
Ook benieuwd hoe jij je printbehoeften van horror naar happy kan transformeren? Maak dan hier een belafspraak bij Doxflow.

Doxflow staat voor:

Persoonlijke benadering

Kwaliteits printers

Superieure service

Slimme softwareoplossingen