DoxFlow
aandacht

Professioneel aandachttrekken: de zes leukste ludieke acties

Als ondernemer moet je jezelf in de schijnwerpers zetten. Maar, in tegenstelling tot Batman, heb jij geen lichtbaken die jouw logo in de wolken projecteert. Een ludieke actie, of PR-stunt, is een ware kunst. Soms ligt de oplossing dichtbij, soms heel ver out of the box. Haal eens wat inspiratie uit deze ludieke acties om jouw volgende stap te bepalen.

Een halve salto
Als je denkt aan een stunt, voel je misschien de behoefte om een salto te maken. Kun je dat niet? Dan kan een halve salto zomaar voldoende zijn. Op internationale vrouwendag 2019 koos fastfoodketen McDonald’s ervoor om hun logo ondersteboven te keren. De beroemde gele M werd de gele W – van het Engelse ‘women’, uiteraard. Sommigen zagen de slimme boodschap, anderen dachten dat ‘de Mac’ in de maling was genomen. Kortom: aandacht! Soms heb je de oplossing voor een ludieke actie al bedacht, maar moet je kijken vanuit een andere hoek. Of, zoals Johan Cruyff zei: ‘Je ziet het pas, als je het doorhebt.’

Aan-pakken
Pakkenverstrekker Suit Supply richt zichzelf op modieuze mannen. Volgens vooroordelen een ‘vrouwelijk’ trekje, voor de nog kortzichtigere onder ons: ronduit gay. Welk billboard kan de draak steken met deze oordelen? Nou, geen. Suit Supply besloot met een ‘billboat’ mee te varen met de Gay Pride grachtenparade in Amsterdam. De verkoper van maatpakken verricht vaker maatwerk op het gebied van sociale awareness. Laten zien dat je maatschappelijk betrokken bent, trekt de aandacht. En het kan op zoveel schurende manieren. Stel jezelf de vraag: wat denken niet-liefhebbers van ons? En hoe kunnen we dat vooroordeel zo goed mogelijk uitvergroten?

Op naar de sterren…
Toegegeven: Elon Musk, eigenaar van Tesla, heeft vast een iets ander budget dan jij. Maar zijn ludieke actie om zijn merkauto de ruimte in te lanceren ging als een raket de wereld over. Ruimtestation SpaceX – ook eigendom van Musk – liet het voertuig richting Mars vliegen als ‘de eerste auto in de ruimte’. Het geld heb je vast niet, maar de truc hier heet antropomorfisme, het menselijk maken van niet-menselijke dingen. Wat als jouw product een mens was? Wat zou het dan allemaal kunnen doen? Weer een andere manier om out of the box te denken.

Rond de wereld
Richard Branson is één van de grootste ondernemers ter wereld. Hij is CEO van onder meer Virgin Airlines. Om die luchtvaartmaatschappij optimaal te promoten vloog hij de wereld rond. Niet in één van zijn vliegtuigen, maar in een heteluchtballon. De ballon droeg zijn merk, maar was meer dan een vliegende reclamefolder. Dat de landing van Branson allesbehalve soepel verliep, was een geluk bij een ongeluk. Hij kon namelijk aantonen dat zijn vliegtuigen een stuk veiliger waren voor wereldreizigers dan ludieke luchtvaarders. Soms hoef je niet te vertellen hoe goed jij bent, als je laat zien dat een andere optie sowieso minder is.

Superschokkend
Slechte publiciteit is ook publiciteit. Superman is één van de meest gelezen strips ter wereld. Die fanbase was dan ook in shock toen uitgever DC Comics ‘de dood van Superman’ bekendmaakte. Deze onverwachte wending bleek het kryptoniet – de ruimtesteen die de enige zwakte is van de stripheld – te zijn van de liefhebbers. Er kwam nog net geen opstand. De uitgever deed iets onverwachts om de aandacht te trekken en besloot daarbij dichtbij zijn aard te blijven: spannende verhalen over de man van planeet Krypton. Hoe kan jij jouw publiek schokken, zonder ver af te wijken van je identiteit?

Ben je verliefd?
Liefde is de drijfveer in ons werk. Maar als de inkt van oude liefdesbrieven opdroogt, is het wel eens tijd voor vernieuwing. Doxflow stuurde zijn klanten valentijnskaarten met de vraag ‘Ben je nog verliefd op je printer?’. Niet om ‘m zomaar tijdelijk in te ruilen, wij zijn geen printer-escortbedrijf. We wilden mensen aan het denken zetten over hun relatie met en de functie van hun printer. Of staat die gewoon weg te rotten? Misschien is je product niet het spannendst van allemaal, maar je kunt je doelgroep er wel de waarde van laten inzien door de juiste vragen te stellen.

Ben jij nog verliefd op jouw printer? Nu je denkt aan alle ludieke acties die je kan doen, moet je misschien het een en ander gaan printen. Dan is het een teleurstellende ontdekking dat je niet meer verliefd bent op je printer. Doxflow zorgt dat jouw printbehoeften altijd op orde zijn, alles werkt naar wens én dat er een prachtig apparaat op je werkplek staat te pronken. Boek hier een oriënterend gesprek en doe iets heel geks in de ondernemerswereld: gun je printer de juiste aandacht.

Doxflow staat voor:

Persoonlijke benadering

Kwaliteits printers

Superieure service

Slimme softwareoplossingen